Mohd Shahridwan bin Ramli
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.

Aku memikirkan tentang keadaan hidup.Membandingkan ujian di sini,di tanah airku.Sesungguhnya ianya amatlah bukan omong-omongan kosong.Memang kekadang tika iman naik,banyak amalan yang dilakukan,namun bila down.Nauzubillah..

Benarlah kata seorang senior,medan latihan,medan beramal kita di UK.Disajikan dengan program-program yang mantap dan dapat diikuti.Dikelilingi dengan kawan-kawan yang baik.Biah solehah.Namun,medan ku sebenar,tempatku sebenar adalah di sini.

Al-Ankabut:Ayat 2
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?

Kucuba amati,apakah inilah ujian Allah?
Ujian future setelah beberapa lama latihan tarbiyah di Manchester?
Pelaksaaan dakwah dan tarbiyah dzatiyyah?
Memang kekadang masalah dicipta untuk mematangkan kita.Kita yang perlu menguasai keadaan.


Al-Ankabut:Ayat 3
Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Kekadang ku lebih sukakan ujian kenikmatan,
Kulupakn ujian kesengsaraan.Benarlah kata rakanku.Aku kena Bekorban.Untuk setiap masalah,senjatanya adalah sabar.Persiapannya adalah doa.Dan kuncinya adalah sabar.Moga ujian yang dilalui ku nimerupakan kekuatan dan tarbiyah dari Allah.Agar family sedar akan pentingnya agama.
Ampunkanku Ya Allah,keluargaku…..

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).

surah muhammad:200


0 Responses