Mohd Shahridwan bin Ramli
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.

Wah.....Aku begitu tertekan cuti ini.There were a lot of things happened to me.Banyak masalah dan ujian yang aku lalui pada tika ini yang tidak nampak satu mana pun yang aku lepasi.Aku cuba amati ujian dan permasalahan ini dari segi rahmat dan kasih sayangNya.Namun tidak kutemui jua lagi jawapanNya.

Aku tahu namun belum cukup diri aku untuik memahami tentang ujian kasih sayangNya ini.Memang benar Dia lemparkan seribu satu permasalahan agar aku benar-benar mencarinya. Aku lemas dan tak bermaya.KepadaMu tuhanku,aku meminta dan memohon sebenar-benarnya kekuatan yang bersumberkan dariMu.Zikir terhadapMu.Tilawah ayatMu.Solat mengingatiMu.
Adakah benar bulan mulia ini adalah kemuncak kepada ujianMu ya Allah.Aku benar-benar lemah kadang-kadang.Tidak kutahu ke mana dan di mana ingin kuadukan.Hanyalah padaMu jua kuberserah dan kuberharap.

Mungkin aku adalah dari golongan yang tidak sabar-sabar dan terburu-buru.Ya Allah,kumohon padaMu agar berkahi aku,limpahi rahmatMu,tunjukilah jalan,hulurkan hidayahMu..

Iktibar ujian sabar dan kesedihan serta kesusahan telah dialami oleh segenak makluk yang ada di muka bumi ini.Boleh jadi semua.Walhal anak raja sekalipun yang pening memikirkan tampuk kepimpinan yang bakal diserahkan kepadanya.Dunia hari ini seakan jelas menggambarkan begitu.Mungkin sudah memang sunnatullah seseorang itu akan mengalami tahap kejatuhan dalam hidupnya.Tahap kemuncak bila dia diuji.Samaada dengan ujian kesenangaan,kesusuahan dan pelbagai.Hanyalah pada perspeksi yang berebza seseoarang itu mentafsirkannya.

Aku mengajak diriku me lihat sejarah dulu memperlihatkan suatu perjalanan nabi dan para pewarisnya mendokong agama ini.Tiada satu pun jalan mudah.Ujian demi ujian yang bertimpa-timpa dialaminya.Bukan sahaja berbentuk pribadi malah dari segenap aspek,ruang dan perjalanan.Ekonomi,masyarakat dan negara.Perjalanan baginda dimulai dengan penentangan kaumnya sendiri dan membawa kepada kewafatan orang kesayangan baginda,seterusnya pemulauan Bani Hasyim dan Bani Mutalib. Bukan baginda sahaja,namun sahabat-sahabat baginda jua,bayangkanlah tika para sahabat bertanya bila datangnya pertolongan Allah,baginda menjawab yang para sahabat itu termasuk dalam golongan yang terburu-buru.Umat dahulu digergaji dan disiksa.Kerna tika inilah golongan yang disebut assabiqul al awalaun mula terbina,terbentuk yang menjadi dasar kepada terbinanya sebuah tamadun,tercipta sebarisan ummat yang mampu menguasai hampir segenak dunia ini.Namun,ujian datang lagi bertimpa-timpa dengan kejatuhan tamadun KITA ini yang memang dirasai hingga kini.

Ingin lagi kubawakan pada diriku sendiri akan seberapa ayatNya yang mungkin dapat menenangkan,memujuk serta membuat diriku terfikir.


Bahkan Allah s.w.t sendiri menjelaskan hal ini melalui firmanNya dalam AlQuran:


أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ


Maksudnya; Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”al-Mukminun:115.

Dan dalam ayat yang lain Allah s.w.t menerangkan;


أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ.


Maksudnya; Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Sabda Rasulullah sa.w;


إن من أشد الناس بلاء الأنبياء


Maksudnya; Sesungguhnya manusia yang paling berat menerima ujian ialah para Nabi.


Permasalahan dan ujian aku hanayalah kerdil berbanding baginda rupanya. dan daripada ayat dan hadis di atas, dapat difahami hakikat kehidupan dunia ini adalah sebagai ujian, ia bertujuan untuk menilai diri seseorang samada baik atau sebaliknya.


Apabila aku menyedari inilah hakikat kehidupan, maka aku tidak seharusnya berputus asa atau kecewa apabila aku menerima ujian dan gagal mengatasinya walaupan aku telah berusaha.


Pegangan aqidah menetapkan bahawa Allah s.w.t sahaja yang berkuasa untuk menentukan sesuatu perkara sedangkan manusia hanya berusaha. Penetapan kejayaan bukan ditangan manusia, kerana sekiranya kejayaan itu ditangan manusia sudah pasti tidak ada orang yang gagal didunia.


Ujian yang dihadapi berbeza antara seorang manusia dengan manusia yang lain. Ada yang diuji dengan kegagalan dalam sesuatu perkara, ada yang diuji dengan penindasan dan masalah, ada yang diuji dengan kebaikan, kekayaan, kemiskinan dan bahkan ada juga yang diuji dengan kesalahan, dosa-dosa, dan sebagainya.


Allah s.w.t melarang aku dari berputus asa. Allah menyatakan dengan jelas dalam Al-Quran bahawa sifat putus asa bukanlah sifat seorang Muslim. Seorang Muslim adalah seorang yang tidak mengenal erti putus asa dan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh dalam apa jua perkara. Allah swt telah menjelaskan hal ini dalam menceritakan kisah Nabi Yaakub dan anak-anaknya:


يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ


Maksudnya; Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusof dan saudaranya, Dan janganlah kamu putus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari Rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir”.Yusuf:87.

Bahkan sehingga orang yang berdosa sekalipun tidak dibenarkan berputus asa sama sekali kerana keampunan Allah s.w.t itu sangat luas. Allah menjelaskan hal ini dalam sebuah ayat yang sugguh indah maknanya:


قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ


Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaku yang telah melampaui batas terhadap diri sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya dialah jua yang Maha Pengampun; lagi Maha Mengasihani”. Al-Zumar:39


Justeru, aku perlu lebih berusaha dan tidak perlu berputus asa.Aku masih mempunyai keluargaku yang sentiasa bersamaku.Masih mempunyai sahabatku yang selalu menyokongku dan paling penting aku mempunyai penciptaku yang sentiasa mendengar rintihanku.Tiada alasan untukku menangis dan bersedih.La Tahzan ya Akhi shahridwan

Allah sentiasa bersama dengan kamu;


إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ


Maksudnya; Tatkala Rasulullah berkata kepada sahabatnya ( Abu Bakar ) Janganlah kamu bersedih kerana Allah besama kita, lalu Allah s.w.t memberikan ketenangan kepadanya.Ayat ini membuatku berfikir sesaat.


Allah hampir denganku dan mendengar rintihanku serta gembira dengan hamba yang kembali kepadaNya;


وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ


Maksudnya;Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang aku, Maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.

Allah sayang kepada hamba-hambaya yang kembali kepadanya;


إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ


Maksudnya; Sesungguhnya Allah sayang kepada orang-orang yang bertaubat dan menyucikan dirinya.


Kemudian,Allah mengingatkan diriku serta semua supaya mengutamakan solat dan menjadikannya sebagai salah satu alat atau rahsia dalam menghadapi ujian selain kesabaran yang tinggi.


"Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'. (iaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya." (Al-Baqarah:45-46)


Seperti yang termaktub di dalam ayat di atas, dalam memohon pertolongan kepada Allah, aku hendaklah memohon dengan jalan sabar dan mengerjakan solat. Sekiranya ditakdirkan, Allah tidak memakbulkan permohonanku, hendaklah aku sabar. Kerana sesungguhnya Allah telah menyusun apa yang terbaik buat diriku. Dan Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buatku.


Lagi,selain ayat itu,aku jua biasa mendengar ayat ini.


Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan salat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar.(Al-Baqarah-153).


Ya Allah,andai kesengsaraan yang kualami hanyalah setitis air mata ataupun tiada sesampai itu,panjangkanlah moga aku menjadi hambaMu yang bersyukur.Namun,kupohon padaMu agar menunjuki aku jalannya,dan hanya kepadaMu jaualah aku bergantung harap.Andai ujian ini merupakan tarbiyah buat diriku,supaya aku menghargai apa yang kumiliki sekarang,supaya aku sedar bukannya mudah memiliki cintaMu,melintasi siratMu dan bersama-sama kekasihMu di syurga nanti.

Memang aku tahu banyaknya nilai dan bayaran yang tak mungkin mampu aku bayar dengan hidayahMu ini.Namun,bantulah aku dalah ujian ini agar aku memperolehi rahmatMu....
Hanya ini mampu kucoretkan tanpa meceritakan masalah itu dan biar aku dan Engaku sahaja yang mengetahuinya...
0 Responses