Mohd Shahridwan bin Ramli
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.

Just a short reminder.

Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yg direjam serta diri sendiri.Selayaknya pengharapan itu diletak semata-mata kepada Allah azza wajal. Lihat saja pada Nabi Allah Ibrahim A.S. ketika selesai pembinaan Ka'abah, baginda bersama anaknya berdoa, "Ya Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami), sungguh Kau Maha Mendengar Maha Mengetahui" (2:127)Seharusnya tawakal yg sama itu diletak untuk hidup kita kerana sungguh kita tak tahu akan bagaimana pengakhiran kita nanti.Apakah cukup amalan kita, apakah ada dosa yang kita tak pernah sedar, dan terutamanya, apakah Allah redha akan kita?

Ikhwah wa akhwat sekalian, berdoa dan teruslah berdoa hingga hujung hayatmu. Berdoa lah agar Allah meredhai hidup ini kerana kita tidak pernah sempurna, tidak akan lari daripada dosa. Dan takut tersungkur di depan pintu syurga jatuh menuju ke neraka."dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu dari permulaan" (93:4) Sungguh janganlah memandang hina insan yg sentiasa bermaksiat, dan janganlah meninggi diri yakin syurga di tangan, kerana Allah bisa menghendaki siapa yg ke syurga, siapa ke neraka.

Orang yang berbuat maksiat sepanjang hayatnya tak mustahil boleh mati dengn husnul khotimah jika Allah menghendakinya, hidup orang yang beramal soleh boleh berakhir dalam keadaan su'ul khotimah jika dia sendiri menghendakinya. Yakinlah iman itu berbolah balik setiap waktu."Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam." (3:102)Ya Allah, matikanlah aku dalam keadaan aku Islam.

Seorang kawan telah mengsharekannya...membuatkan diri ini tersentak..wah,panjangnya jalan ini,dan tak selesa nya diri untuk jadi sentiasa selesa...
Syurga adalah dibayar dengan rahmat Allah.Bukannya dengan amalan kita.Benar,tetapi untuk mengejar rahmat Allah itu,sentiasalah memperbaiki amalan dan tingkatkan...
2 Responses
  1. Sang Harima Says:

    semoga kita dirahmati Allah sepanjang hidup. Doakan untuk gua sekali ye..


  2. entry ni sgt best,muhasabah diri