Mohd Shahridwan bin Ramli

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.


Dulu masa habis sekolah,sangat gembira.Lepas ni,tak payah dah pergi sekolah.Dah tak payah menghadap muka cikgu. Nak buat macam mana,pelajar bukan kegemaran guru.Bila dah keluar dari sekolah,rasanya macam dah bebas,merdeka.

Rupanya,diri ini silap.Setelah bergelumang dengan banyak perkara yang berlaku dalam hidup,benarlah,sekolah tetap di hati.Guru-guru adalah aset,di mana pelajaran itulah permata.Hanya perlaksanaan pendidikan dan pembelajaran secara amali dan praktikal yang bisa membuahkan penghargaan pada permata dan aset tersebut.

“Supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) - beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.” (Al-Mujadalah:11)

Benar,memang segala yang buruk tak mudah dilupakan,tak seperti yang baik.Buah yang baik,bila ditelan terlupa dek kekenyangan.Perihal pula si buah busuk,bila tertelan,seakan teringat seumur hidup.Itulah lumrah.Bila kesalahan atau keburukan yang dilakukan,ianya berbekas di hati,tak seperti kebaikan.Moga kesalahan dan keterlanjuran diri ini sentiasa buat cikgu tersenyum kerna diri ini manusia biasa yang sangat pelupa.

Betul,diri ini sangat banyak bersalah.Dan benar,diri ini banyak tersilap.Mungkin faktor persekitaran atau kematangan menjadi titik tolak kepada permasalahan.Bila teringat kenangan sekolah,itulah saat terindah.Bersama kawan-kawan dan guru-guru.Biarlah guru-guru kurang suka akan diri ini,namun diri ini tetap saying kat cikgu-cikgu walaupun selalu dimarahi.

Teringat kata-kata teacher norziah pada 2006,jadi guru adalah bukan bahagianya bila melihat gaji masuk sebab tak banyak mana pun dapat,tapi gembira dan bahagianya bila melihat manusia seperti anda ini.Ya Allah,pelajar bermasalah seperti diri ini pun cikgu bangga.

Teringat kata-katas saidina Umar al-Khattab:

Aku akan menjadi hamba bagi sesiapa pun yang mengajarku walau satu huruf

Dan Ali Karamallahu wajhah juga pernah berkata:

"Aku ini hamba kepada sesiapa yg mengajarku walaupun satu huruf"

Ingatlah cikgu,dengan rendah diri,saya memohon maaf sangat-sangat atas kekhilafan dan keterlanjuran diri ini,buat cikgu SKKN,SKSLP,SESMA,KYUEM.

Cikgu adalah terbayek….

Ucapan selamat hari guru buat guru-guru.Terima kasih banyak-banyak.Jazzakamullah khair kathiron....

Doakan kebahagiaan dan keselamatan saya dunia akhirat.

Regards,

Mohd Shahridwan Ramli,

University of Manchester.

0 Responses