Mohd Shahridwan bin Ramli

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.


Agak-agaknya di manakah ukhwah kita? Biasanya terfikir ukhwah kita di kedai kopi.Ukhwah kita di universiti.Tak pun di sekolah.Maknanya bila dah keluar sekolah,keluar Uni,ukhwah kita dah hilang macam itu ah...

Tidakkah kita pernah terfikir yang kita nak berukhwah sehingga di Sana? Di mana kita akan kekal abadi bersama-sama. Tiada ikatan persekolahan,tiada ikatan keuniversitian dan sebagainya. So,apakah yang menampakkan tingginya nilai ukhwah ini?

Jawapannya mesti semua dah dapat agak,apabila hati kita ditautkan dengan ikatan akidah yang sama di mana kita mengimani kalimah Laillahaillah. Kerana apa?Kerana dengan ikatan inilah akan membawa kita ke syurga kelak.

Bayangkan jika kita mempunyai keluarga,maka akan pastilah kita akan menyanyangi keluarga kita sebaik-baiknya.Bekorban apa sahaja demi kebaikan mereka.Jika ada seseorang ingin menjatuhkan mereka,kita akan pertahankan.Namun,dalam nilai akidah ini,ia melebihi segala-galanya. Andai ikatan keluarga itu mampu membuatkan kita bekorban,seharusnya atas dasar ikatan akidah yang sama inilah kita patut tampak lebih jauh bekorban demi saudara seikatan dengan kita.

Sejarah dahulu menceritakan bagaimana kerana tautan akidah ini melebihi ikatan kekeluargaan atau segalanya apabila dibuktikan apabila Abu Bakara sanggup mahu membunuh anaknya yang masih kufur ketika itu,kerana akidah ini.

Andai ikatan akidah ini menjadi tautan buat ukhwah kita,tiadalah ianya manis di bibir semata-mata kerana Allah telah mengikat hati-hati kita.Di mana ikatan ini kita akan perjuangkan.Maka disebabkan ikatan akidah inilah tuntutan ke atas saudara kita di mana-mana walaupun kita memandang bulan yang sama.Atas dasar akidah ini,jika saudara kita dijatuhkan,dimalukan,dizalimi,atas dasar ukhwah ikatan ini,kita harus bangkit bangun perjuangkan dan bekorban demi mereka melebihi pengorbanan atas dasar ikatan kekeluargaan. harga yang patut dibayar adalah bukan sekadar dengan harta malah mungkin dengan darah kita.

Inilah ukhwah yang kita mahukan.Bukannya hanya lafaz di mulut kita sahaja.
Salam Uhibbuka daripada Shahridwan...

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan tetapi tidak semua perpisahan menjanjikan pertemuan sesudah perpisahan itu..... Semoga kita jumpa jua di SANA nanti,daerah yang kekal abadi dan dipenuhi bidadari dan sungai yang mengalir..

1 Response
  1. Hisham Mahir Says:

    rasa melonjak2..!!

    haha.. thanks pin. for the reminder. ikatan kita atas aqidah, bukan MSM, bukan IM, bukan kyuem mg, intec aku, bukan math mg, archi aku, bukan sebab kita melayu, bukan sebab ganu kite, bukan sebab 1malaysia tp sbb kalimah lailahaillallah.

    mashaAllah.

    sonoknye bace blog mg. moga Allah mredhaimg.