Mohd Shahridwan bin Ramli

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.



Suatu kisah,sewaktu maulidur rasul,tahun ke berapa entah..lupa seyhhh.Ada lah seorang mamat ni.Dia pergi tanya kepada seorang syeikh.

''Tuan,bagaimana cara saya nak cinta akan rasul kita ini''.kata mamat itu.

So,bagaimana dengan kita pula? Bagaimana caranya?

Mesti kita semua ada jawapan yang terfikir di benak masing-masing.Si A jawab,kita selawat lah.Si B jawab,kita amalkan sunnahnya.Yang si C jawab,kita buat amar makruf nahi mungkar.

Semua jawapannya tepat,tiada yang salah.Semua cintakan rasulullah.Ikutan kita,pemimpin agung kita.

Akan tetapi jawapan syeikh tadi agak berbeda daripada si ABC,air batu campur nih.

Jawapan yang kedengaran adalah kita lalui apa yang dilalui oleh rasulullah.Agak-agak,faham tak dengan ayat ini. Berbaliklah semula kita kepada sejarah-sejarah lampau,iaitu sejarah kita.

Sejarah di mana nabi mendapat wahyu.


Kita semua belajar sirah,tahu serba sedikit perjalanan hidup rasulullah.Apa yang baginda bawa,dan apa yang baginda seru.Semua rasanya dapat faham dan tahu serba sedikit.Dari mula surah al-alaq diturunkan sehinggalah wafatnya baginda.InsyaAllah.


Apa yang kita pelajari,kita semak lah semula kitab-kitab lama.Perjalanan hidup baginda yang penuh dengan perit derita,mehnah,cubaan,dugaan dan rintangan.Bagaimana seorang umat nak mencintai baginda jika kita tak hayati perkara yang baginda lalui,alami.Bagaimana?


Ini semua kerana seruan itu!Seruan Laillahaillah.Kerna seruan ini,baginda bersusah payah sehingga islam ini kita anuti.Sehingga akidah ini,kita pegang,kita taut sampailah kita mati.Kepada siapa lagi kita ingin berterima kasih?


Menghayati sirah perjalanan nabi membawa banyak fikh dan pengajaran. Berbalik jua kepada al-quran dan hadiht sebagai sumber rujukan.Inilah yang patut kita selami dan pelajari.Selain seruan itu.Iaitu seruan membawa manusia daripada kesempitan dunia kepada keluasan akhirat.Daripada kebergantungan kepada manusia dan kebendaaan kepada kebergantungan kepada Dia.Seruan ini adalah seruan DAKWAH.


Sebenarnya hanyalah ini point yang hendak diutarakan.Iaitu seruan dakwah. Nabi kita hidup selama 23tahun untuk dakwah,derita kerana dakwah,hidup matinya kerana dakwah,supaya kita merasai nikmat islam dan iman ini.Oleh itu,kepada siapa lagi patut kita curahkan kepada kasih sayang kita?

Untuk mencintai baginda ,teruskanlah mesej DAKWAH baginda sehingga ISLAM ini kembali menjadi cara hidup,menjadi kebanggaan kita semua,supaya dipraktikkan di mana sahaja dan pada bila-bila masa.


Oleh itu,mulalah dengan diri kita!


Belajar sejarah,kenalilah kita,sampaikan dakwah,teruskan usaha!

Ali-imran:104,

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.


Ali-imran:110,

“kamu sekalian (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (karena kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah…”

Saya tengah exam,doakan saya.Ya Allah,bantullah kami semua sama ada dalam keadaan susah dan senang dan ingatkan kami kepada Kamu.
0 Responses