Mohd Shahridwan bin Ramli

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.



Sesungguhnya, aku telah faham bahawa da'wah ini da'wah Allah dan da'wah kepada Allah.

Maka seandainya hati aku sendiri kosong tanpa Allah, apa mungkin aku memimpin mereka ke arahNya?


Sesungguhnya, aku telah faham bahawa da'wah ini da'wah Allah dan da'wah kepada Allah.

Maka sekiranya aku masih lagi gagal mencintai Allah wa Rasul melebihi segala cinta yang lainnya, adakah aku masih bertanggapan bahawa mereka yang aku da'wahi akan mencintai Tuhan dan Rasulnya itu?


Sesungguhnya, aku telah faham bahawa da'wah ini tentang kerja dan bekerja. Ya, jika tidak, apa pantas untuk As-Syahid berkata;

"Nahnu Qaumun 'Amaliyyun"

"Kita adalah kaum yang berorientasikan amal"

Maka adakah cukup untuk aku sekadar berkata-kata tanpa amal yang jelas dan ikhlas?


Adakah aku masih expect untuk mereka percaya dan beramal apa yang aku katakan sedang aku fakir dari amal itu sendiri?

Sudah terlalu banyak peringatan yang diberikan mereka yang sudah terlebih dahulu mengharungi jalan ini;

"Aslih nafsak wad'u ghairak"


"Perbaiki diri sendiri, dan serulah orang lain"

"Tegakkan Islam dalam dirimu, nescaya ia akan tertegak di tanah airmu"

Adakah aku masih lagi leka dan terbuai dalam dunia ciptaan ku sendiri?


...............Ku termenung sendirian di kejauhan...............


0 Responses