Mohd Shahridwan bin Ramli
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagiNya,dan selawat ke atas Nabi Muhammad saw.

Sesungguhnya Jika Allah menyintai seseorang hambanya,maka Dia tenggelamkan hamba itu dalam cubaan dan ujian.Barangsiapa yang tidak pernah mengalami musibah maka ia jauh dari kasih sayangnya.

“Dan apabila hambaku bertanya kepadamu tentang aku,maka sesungguhnya aku dekat,aku perkenankan permintaan orang yang meminta kepadaku,oleh itu,perkenanlah seruanku dan berimanlah kepadaku ,supaya mereka menempuh jalan yang lurus”(Al-baqarah:186)

Dua patah perkataan yang boleh mengubah hidup kita dengan kehendak Allah swt. Iaitu “special request”.Special request ini ditujukan buat orang yang bernasib malang atau orang yang kemalangan atau orang yang menderita,dan yang seakan dengannya.Manakala perubahan kepada dunia adalah perubahan dalam minda iaitu bagaimana kita memandang nasib malang dengan cara memurnikannya,lalu…..tertimbullah soalan, special Request siapa?Dari Allah.

Sebab? “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?”(al-ankabut:2)

Apa yang Allah request tu? “Sabar,redha dan baik sangka” Jika tidak? “Ujian yang kita lalui itu menyebabkan hidup akan menderita,sakit jiwa,gangguan saraf,tekanan mental,hati gelisah dan mungkin bunuh diri….Dab seterusnya di akhirat masuk neraka…(Janganlah)..minta-minta dijauhkan.

Apa yang special? “Specialnya sebab Allah pilih kita pasa waktu dan tika untuk diuji,bukan semua orang dapat” Dan special bila kita penuhi request ini dengan hati yang tenang,hidup menjadi bahagia dan insya Allah bila matinantu masuk syurga dengan rahmat dan kasih sayangNYa.

Dimudahkan cerita ,macam inilah:
Special request itu bermaksud: Janganlah kita mengaku beriman sebelum diuji dan kerana itu Allah uji kita,dan kerna itu Allah sayangkan kita,Kerana kita ‘special’ dan request di sini adalah sabar,redha dan bersangka baik dan sebagainya….. Kerana bila macam inilah mungkin cara Allah nak selamatkan kita dari azab api neraka,dan cara ini mungkin dapat melayakkan kita ditempatkan di syurgaNya yang kekal abadi. Bukankah penderitaan dan request ini menjadi indah dan special?

“Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui;”(al-baqarah:127)

"Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani;”(al-baqarah:128)

“Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka"(al-baqarah:201)

"Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir"(al-baqarah:250)

“Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".(al-baqarah:286)

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.”(ali-imran:8)

"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkaulah yang akan menghimpunkan sekalian manusia, untuk (menerima balasan pada) suatu hari (hari kiamat) yang tidak ada syak padanya". Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya.(ali-imran:9)

"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka";(ali-imran:16)

"Wahai Tuhan kami! Kami telah beriman kepada apa yang telah Engkau turunkan, dan kami mengikut RasulMu; oleh itu suratkanlah kami beserta orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui keesaanMu dan kebenaran RasulMu)".(ali-imran:53)

"Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir.(ali-imran:147)

"Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.(ali-imran:191)

Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah mendengar seorang Penyeru (Rasul) yang menyeru kepada iman, katanya: ` Berimanlah kamu kepada Tuhan kamu ', maka kami pun beriman. Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami bersama orang-orang yang berbakti;(ali-imran:193)

Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (ali-imran:194)

"Wahai Tuhan kami, kami beriman (kepada Nabi Muhammad dan Kitab Suci Al-Quran), oleh itu tetapkanlah kami bersama-sama orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w).(al-maaidah:83)

Sungguh,biarlah tulisan ini menjadi kekuatan buat diri ini yang sedang diuji walaupun tidak sehebat penduduk Palestin.Namun,diri ini berasa amat lemah. Terlihat ciri-ciri orang yang beriman di dalam ayat-ayat di atas.Moga ianya menjadi panduan buat diri ini yang lemah.Moga diriku memandang ujian ini sebagai satu rahmat dari Allah yang maha mengasihani.Dan moga aku lebih istiqomah dalam jalan ini,dan lebih berusaha menyelsaikan masalah ini,serta sabar dalam menghadapinya,sabar memikirkan solusinya juga redha dengan kehendakNya.Agar jua aku lebih tabah dan lebih memerlukanNya dan mengharapkan dariNya semata-mata dengan doa yang tidak putus-putus.Ya Allah bantulah aku.Aku cuba memadamkan prasangka buruk kepadaMu atas ujian yang menimpaku.

Oh Tuhanku
aku tidak layak
Masuk syurgaMU
tetapi aku tak sanggup menanggung azab nerakaMU
dari itu
terimalah taubatku
ampuni daku

sesungguhnya
KAU Maha Pengampun dosa - dosa besar


2 Responses
  1. anda betul..tak akan rasa indah hidup ini jika tidak ada pahitnya..betul kan??